Sunday, July 19, 2009

MUZIKAL TUN ABDUL RAZAK

Gambar-gambar ni diambil pada 18hb Julai 2009...sedang menjalani latihan teater 'Muzikal Tun Razak' yang akan dipentaskan di Istana Budaya pada 16-20 Ogos dan diarahkan oleh Dato Rahim Razali. Tinggal beberapa minggu lagi...rasa seram...takut...mengiggil lutut dan rambut. Sebelum ini Cek Kem offer aku jadi Stage manager atau Set Designer. Aku terpaksa tolak. Bukannya apa, otak aku dah penatlah, kelas di UM lagi. Takut tak terbawa. Aku terr gatal emosi dan perasaan untuk berlakon. Dan Cek Kem balas...."yeler jat, u dah lama tak berlakon, takut orang lupa." Lagipun u berbakat besar dalam industri seni'....perhhh ayat macam bom atom. Betul jugak. Sesekali kena asah balik skill yang dah berkarat. Lagipun dah terlalu lama aku menguruskan orang, produksi. Sesekali nak jugak datang berlenggang, bawak badan dan otak je.
Akhirnya Cek Kem tawarkan watak PENCERITA. Hmmmm macam menarik. Semasa sessi baca skrip Dato Rahim ada kata..."..jat pencerita ni kena banyak kali tukar watak, kau kena bermain dan ubah suara. Kena tukar kostum banyak kali.." Aku tersenyum cuma mampu berkata.."wow meletup". Yeler nak cakap apa lagi kan. Semua orang tergelak gembira...penuh kesyahduan heheheh ye ke? Aku akan cuba buat yang terbaik dan termampu. Hmm no mampu-mampu...MEMANG KENA!!!
Fauziah Latif akan beraksi sebagai Toh Puan Rahah manakala Rashidi akan menjadi Tun Abdul Razak. Shidi aku dah kenal...suka buat lawak jenaka di hari raya yang penuh mulia. Yeler sebelum ni aku selalu menjaga Vanida ketika latihan teater ( lupa ke, akukan SM masa Nyonya, Pinke) kira selesa juga nak berlakon sama. Fauziah Latif...ohhhh penyanyi yang aku suka. Tak sangka dapat beraksi di pentas yang sama. She's so nice. Baik percakapan, sopan dan merendah diri. Sekarang ni hanya nak meyesuaikan diri. Kadang-kadang partner yang sama berlakon penting juga supaya kita senang nak beraski, sama-sama selesa. Penolong Pengarah Rosden Suboh aku tengok dah semakin pendek hehhe stress kot. Cek Kem pula makin banyak pula gugur rambutnya...fikirkan pasal kewangan. Kema makin berisi macam bini tentera, Dboy dan team produksi makin muncung bibirnya. Yeler sekarang ni banyak sangat projek kat KL ni. Ramai yang tidak dapat hadir....ada komitmen di luar. Periuk nasi nak kena jaga jugak. Nak makan apa kan. Tak kan nak harap mak bapak lagi, masing-masing kena pandai cari duit. Bayar sewa umah, kereta, top up, belajar girlfriend, hantar kampung, bil api, air. Harap-harap masing-masing faham. Anyway WELCOME TO THE CLUB DBOYY....stress itu yang aku tak tertanggung. Apa-apa orang akan menuju ke kita...SM. Takkan nak sediakan rotan macam Mas Idayu. Pelakon tak datang rotan dia hehhe. nak garang sangat...nanti orang komplen...terlalu beremosi....nanti kuar dialog...' alah bayar ciput nak suruh orang keja macam giler babi '. Atau kalau baik sangat...orang pijak kepala. Macam kata Cik Ros.." kau kena busuk hati jat.." Entahlah...aku tak diajar jadi busuk hati, sebab bapak aku sakit dulu pun angkara orang busuk hati. Serba salah jadinya. Aku faham sebenarnya maksud Cik Ros tu. Susah sebenarnya jadi SM. Kena pandai diplomasi dan komunikasi. Tak semua orang boleh jadi SM. Tak boleh emosional kena rasional!!! Dan jangan suka berGOSSIP. Segala rahsia simpan dalam poket.

Susah sebenarnya nak tinggalkan dunia SM. Tapi kalau dah kerja 10tahun jadi SM, bayarannya tetap sama letih juga. Tak adil dunia ni, SM dah bekerja lebih dulu dari pelakon lain dan bebanannya sepuluh kali lebih berat dari orang lain. Apalah salahnya up kan payment. Aku tak cakap tentang orang lain..tapi tentang aku je. Ehhhh jadi emosioanl lak. Ok kita lupakan sekejap. Berbalik kepada Tun Razak, aku harap semuanya akan berjalan lancar dan semua orang bagi 100% komitmen termasuk aku. Moga kita berjaya merealisasikan naskah ini di atas pentas bertaraf dunia. SELAMAT DATANG MUZIKAL TUN RAZAK KE ISTANA BUDAYA.
SEMOGA BEJAYA SEMUANYA

3 comments:

  1. Ok, nanti saya datang tengok, kasik support kat pencerita!

    ReplyDelete
  2. sukalah baca tulisan u...keep it up eijat!

    ReplyDelete
  3. THX CEK KEM....SEKADAR BERCERITA DAN BERKONGSI. TERIMA KASIH KERANA HADIR DALAM HIDUP SAYA.

    ReplyDelete